Jak zbudowana jest klimatyzacja samochodowa?
Główne element układu klimatyzacji to:
sprężarka (kompresor),
skraplacz (chłodnica klimatyzacji),
osuszacz (filtr freonu, dehydrator),
zawór rozprężny (dysza dławiąca),
parownik,
przewody niskiego i wysokiego ciśnienia.
Jak działa klimatyzacja samochodowa?
Sprężarka spręża czynnik pod wysokim ciśnieniem (w postaci gazu), tłoczy do skraplacza, gdzie zostaje on schłodzony przez wentylator (czynnik w postaci gazu zostaje skroplony, tzn. zmienia stan skupienia na płyn), następnie czynnik w postaci płynu przepływa przez osuszacz i dalej (wciąż pod wysokim ciśnieniem) dochodzi do zaworu rozprężnego. Następnie zostaje rozpylony, w parowniku płyn odparowuje i zamienia się w gaz, tym samym obniżając ciśnienie i temperaturę. Powietrze przepływające przez parownik zostaje schłodzone i skierowane do wnętrza pojazdu dając efekt chłodzenia. Czynnik z parownika w postaci gazu wraca do sprężarki. W tym momencie proces rozpoczyna się od początku.
Jak często należy wykonywać przegląd klimatyzacji?
Aby wydajność klimatyzacji wynosiła 100% w układzie musi znajdować się odpowiednia ilość czynnika, który nawet przy szczelnej instalacji ulatnia się, dlatego przegląd klimatyzacji należy wykonywać regularnie raz w roku.
Czy nawet przy szczelnym układzie klimatyzacji możliwa jest utrata czynnika?
Tak, nawet przy szczelnym układzie z klimatyzacji ubywa 10-15% czynnika chłodzącego, co bezpośrednio przekłada się na spadek wydajności i gorsze chłodzenie.
Dlaczego ważne jest regularne dezynfekowanie układu klimatyzacji?
Wilgotne i zamknięte środowisko układu klimatyzacji sprzyja rozwojowi roztoczy i bakterii szkodliwych dla zdrowia. Szczególnie u dzieci mogą one powodować reakcje alergiczne i podrażniać układ oddechowy. Aby tego uniknąć, raz w roku układ klimatyzacji musi zostać poddany gruntowanej dezynfekcji.
Jak często należy wymieniać filtr kabinowy?
Dezynfekcja klimatyzacji nie przyniesie żadnych efektów jeśli nie będzie jej towarzyszyć wymiana filtra kabinowego zwanego również filtrem pyłkowym. Zatrzymuje on kurz i brud, które mogłyby dostać się do wnętrza samochodu. Często nasiąka wilgocią, która sprzyja rozwojowi grzybów i bakterii. Wymianę filtra kabinowego zaleca się co 30. tys. kilometrów.
Dlaczego należy pamiętać o włączaniu klimatyzacji przez cały rok?
Elementem czynnika chłodzącego jest olej, który „przesmarowuje” sprężarkę wydłużając jej żywotność. Długie przestoje w używaniu klimatyzacji źle wpływają również na kompresor, dlatego zaleca się włączanie klimatyzacji przynajmniej raz w tygodniu przez cały rok. Zimą włączona klimatyzacja szybko osusza wnętrze samochodu z nadmiaru wilgoci zbierającej się miedzy innymi na szybach, przez co podnosi komfort jazdy.
Jaka jest optymalna temperatura w samochodzie?
Temperatura w samochodzie powinna wynosić kilka stopni mniej względem tej panującej na zewnątrz. Optymalna wynosi 20-22°C, ale w upalne dni może być nieco wyższa.